Kalkınma Ajanslarının kuruluş amacı, 4 nolu Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 184. maddesinde; kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle, Cumhurbaşkanınca belirlenen politikalarla uyumlu olarak bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliğini sağlamak, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmak olarak tanımlanmıştır. Aynı kararnamenin 188. maddesinde, Ajansların görev ve yetkileri tanımlanmıştır.
Ajansların sağlayacağı desteklerin yönetimi ve yararlanıcılarla ilişkilerden, Ajansın icra organı Genel Sekreterlik sorumludur. Genel Sekreterlik; Genel Sekreter, Birim Başkanları, Koordinatörler, Uzmanlar ve Destek Personellerinden oluşmaktadır. Üst idari amiri Genel Sekreterdir.
Ajans, uygulanan projelerin kontrolü, izlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili çalışmaları bizzat kendi personeli aracılığıyla yapar. Ancak teknik olarak ihtiyaç duyması durumunda yararlanıcı konumunda olmayan kamu kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşlarından destek alabilir.